Verdient het wiskundecurriculum een makeover?

Toen ik op de middelbare school zat, was ik niet goed in wiskunde. Dat had niet heel veel te maken met een gebrek aan aanleg, maar eerder met een gebrek aan interesse. Er waren veel dingen die hoger op mijn prioriteitenlijstje stonden.

Vanochtend kwam ik twee filmpjes tegen van mensen die goed nagedacht hebben over hoe we wiskunde aantrekkelijker zouden kunnen maken voor scholieren.

De eerste is een presentatie van Conrad Wolfram. Hij is een van de grondleggers van wiskundige zoekmachine WolframAlpha. Hij pleit voor een volledig nieuwe invulling van het wiskundecurriculum, met volledige integratie van computersystemen. Hierdoor kunnen leerlingen meer tijd steken in het formuleren van probleemstellingen, dan het handmatig uitrekenen. Daar hebben we immers computers voor.

Het andere filmpje dat ik je wil aanraden, is misschien makkelijker direct toepasbaar in de klas.  Dan Meyer heeft zelf van 2004 tot 2010 voor de klas gestaan in de VS en hij legt uit hoe je kinderen echt kunt laten nadenken over problemen: door al het, voor dat moment, overbodige weg te laten!

Wat vind jij?

Moet wiskunde geleerd worden door heel veel sommetjes te maken of moeten we die sommetjes juist door computers laten maken en ons bezig houden met de probleemstelling?

Zie je ruimte in je eigen rekenles/wiskundecurriculum voor de benadering van Dan Meyer?

We horen het graag.

Dit bericht is geplaatst in Online/Fysiek, Scholen en getagd, , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Verdient het wiskundecurriculum een makeover?

  1. Frank zegt:

    Wat betreft Wolfram: Lastig, Lievemaria.nl streed tegen de invoer van de computer in het curriculum, omdat het het inzicht in de wiskunde ontnam…

    Die Dan Meyer heeft natuurlijk een super verhaal.

  2. Paul Smit zegt:

    Wolfram betoogt volgens mij niet dat het inzicht ontnomen moet worden, maar eerder het ellenlang opnieuw opschrijven op papier. Je moet voorkomen dat het een verrassing is wat er uit de computer komt.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>